Inhoudsopgave
1. Verzamel alles op 1 plek
Zeker in deze tijd waarbij berichten over geldzaken per post, per e-mail en via online mijn-omgevingen, zoals bijvoorbeeld mijnoverheid.nl binnenkomen. Maak mappen voor de papieren post met alfabetische tabbladen. Maak digitale mapjes in je mailbox voor de e-mails. Gebruik zoveel mogelijk dezelfde namen voor papier en digitale post. Stel meldingen in op de online mijn-omgevingen zodat je op de hoogte gehouden wordt.
Heb je een partner? Laat alle administratie op een gezamenlijk e-mailadres binnenkomen. Dan ben je beiden op de hoogte van veranderingen en zijn de gezamenlijke zaken op één plek terug te vinden.
2. Open dagelijks (digitale) post en houd belangrijke post apart
Leg rekeningen op een plek die goed in het zicht is. Maak een aparte stapel van de post waarop je moet reageren, zoals brieven van de Belastingdienst. Werk je administratie één keer per week bij en doe betalingen. Kies hiervoor een vast moment. Berg de post en andere documenten die je moet bewaren op, zodat je ze later terug kunt vinden. Pak de post van de stapel erbij. Check of je alle rekeningen op tijd hebt betaald.
3. Een huishoudboekje kan handig zijn
Met een huishoudboekje krijg je overzicht. Dat kan op papier of digitaal. Papier heeft als voordeel dat de cijfers “meer van jou worden”. Digitaal heeft als voordeel dat je bijvoorbeeld automatisch zaken in kunt voegen. De meeste diensten op het gebied van internetbankieren bieden ook allerlei handige vormen van ondersteuning voor het bijhouden van een huishoudboekje.
Loop het huishoudboekje wekelijks (als je geldzaken nog niet op orde zijn) of maandelijks door. Bekijk je uitgaven: wat vind je ervan? Word je er blij van? Had je alle aankopen echt nodig? Zijn er tegenvallers of meevallers?
Geen zin om een huishoudboekje bij te houden?
Leer meer over onze BLI methode: een eenvoudige manier om iedere maand geld over te houden. Zonder dat je altijd een huishoudboekje hoeft bij te houden. (link)
4. Schrijf op wanneer verzekeringen, abonnementen en contracten aflopen
Dan weet je wanneer je kunt kijken of een andere aanbieder een voordeliger aanbod of betere verzekering heeft.
5. Vier oud en nieuw voor je geldzaken
Aan het eind van het jaar altijd is het een mooi moment om terug en vooruit te kijken. Ook op jouw geldzaken. Sta daarom ieder jaar stil bij je inkomsten en uitgavenpatroon.
Denk eens aan: Wat ging er afgelopen jaar goed, en wat niet? Wat zijn de verwachtingen voor aankomend jaar? Bijvoorbeeld op het gebied van je loopbaan of onderhoud aan je huis? Wil je een mooie vakantie? Moet er bijgestuurd worden? Moeten er zaken aangepast worden, zoals je voorlopige belastingaangifte of toeslagen?
6. Hou een geldzaken (voorjaars)schoonmaak
Gedurende het jaar doe je je best met jouw geldzaken, maar soms gaat het even mis. Vind je het moeilijk om nee te zeggen tegen je nichtje die vraagt of je loten wil kopen of zwicht je voor de verkoper van goede doelen? Toch dat abonnement genomen van die aardige jongen aan de telefoon of op straat? Niet erg. Dat kan de beste overkomen. Wat je wel moet doen is elk jaar voorjaarsschoonmaak houden. Je bekijkt waar je geld aan hebt uitgegeven in het vorige jaar en kijkt
of er abonnementen zijn waar je niets meer aan hebt, of waar je vanaf wilt. Zo maak je schoon schip en kan je fris het nieuwe jaar in.
7. Superbelangrijk: hou je gegevens veilig
Geldzaken zijn zeer persoonlijk en vertrouwelijk. Digitale fraude en misbruik neemt elk jaar toe. Doordat je op heel veel plekken moet inloggen is het belangrijk dat je deze gegevens veilig opbergt. Kies daarom voor elke inlog een ander wachtwoord. Een handig hulpmiddel hierbij is een password manager. Veilige wachtwoorden kun je laten genereren door een online wachtwoorden tool. Zo voorkom je dat anderen eenvoudig bij jouw gegevens komen. Houd er ook rekening mee dat het belangrijk is dat iemand bij de documenten kan mocht jou iets overkomen.
Wil jij hulp van een geldcoach bij het ordenen van je geldzaken?